B12 (2. del)

Avtor: Franci Štupar

Nadomeščanje B12

Pri nakupu B12 nadomestka naletimo na izredno pestro ponudbo izdelkov, kar marsikoga zmede. Nadomestke B12 bi lahko razdelili po količini B12, obliki B12 in načinu uživanja.

Oblike vitamina B12

Vitamin B12 se v obliki nadomestkov nahaja v štirih oblikah

  • Metilkobalamin
  • Adenozil kobalamin
  • Hidroksikobalamin
  • Cianokobalamin

Vse štiri oblike so pridobljene z bakterijsko proizvodnjo, ravno tako kot B12, ki se nahaja v živilih živalskega izvora. Razlika je v tem, da B12 v obliki dodatka ni vezan na beljakovine v hrani. Neglede na to, katero obliko B12 zaužijemo, se ta v telesu vedno pretvori v bodisi metilkobalamin bodisi adenozilkobalamin, metabolno aktivni obliki B12. Kemijsko gledano predstavlja cianokobalamin najbolj stabilno obliko kobalamina, zato je njegova proizvodnja najbolj enostavna in ima med vsemi oblikami B12 nadomestkov tudi najnižjo ceno.  Pravih razlik v absorpciji različnih tipov B12 ni, zato ni bistveno, za kateri dodatek se odločimo. Vsebnost toksičnega cianida, ki bi nas lahko zmotil pri cianokobalaminu, je zanemarljiva (1,2). Cianokobalamina naj bi se izogibali le  ljudje z ledvično odpovedjo, motnjami v presnovi cianida in kadilci (3).

B12 lahko nadomeščamo  v raztopljeni obliki ali v obliki tablet, ki se raztopijo pod jezikom oziroma jih pogoltnemo. Oba načina jemanja tablet sta enako uspešna pri nadomeščanju B12 (4). Možno je tudi nadomeščanje v obliki injekcij, vendar je enako uspešno kot nadomeščanje v obliki tablet (5).

Koliko B12?

Uradno priporočilo trenutno pravi, da potrebuje odrasel človek 2,4 µg vitamina B12 dnevno, vendar več študij priporoča večje količine (ocene variiajo od 4-10 µg) (6).

Zlati standard pri meritvah zadostne koncentracije B12 je koncentracija metilmalonilske kisline v krvi, to  pa zato, ker je B12 nujno potreben za encimsko pretvorbo le-te v sukcinil-CoA. Pri povišanih vrednostih metilmalonilske kisline smo lahko tako prepričani, da ima telo pomanjkanje B12.  Glede na to, da so do številke 4-10 µg pri omenjenih študijah prišli ravno prek merjenja metilmalonilske kisline in glede na to, da številka 2,4 µg bazira na študiji iz leta 1958, bi bilo smotrno vnašati večje količine B12 od uradno priporočenih (6, 7).

Kako se B12 absorbira?

V črevesju se aktivno (vezano na intrinzični faktor) absorbira 1,5-2,0 µg, pasivno (prek pasivne difuzije) pa med 1-3% zaužite količine. V primeru tablete s 1000 µg vitamina B12 torej absorbiramo vsaj 11,5 µg, kar več kot ustreza tudi najvišjim dnevnim priporočilom (8). Ne pozabimo, da se B12 shranjuje v jetrih in ni potrebno jemati nadomestka prav vsak dan, ampak lahko upoštevamo povprečje. V primeru tablete s 1000 µg vitamina B12, ki jo jemljemo vsak drugi dan, dobimo v povprečju 5,75 µg B12 dnevno, kar prav tako zadošča priporočilom. Načeloma je vitamin B12 za uživanje zelo varen, tudi kadar gre za količine, večje od priporočil (9).

Zaključek

Za konec še enkrat poudarimo, da vitamin B12 v nadomestkih proizvajajo bakterije, ki so edini vir vsega B12, tudi tistega, ki se nahaja v hrani živalskega izvora. Kot že omenjeno, je problem vitamina B12 v živilih živalskega izvora vezava na beljakovine, saj s starostjo telo izgublja sposobnost ločevanja B12 od beljakovin, na katere je vezan. Zaradi podaljševanja življenjske dobe in vse večjega deleža starejših, postaja nadomeščanje B12 del splošnih priporočil za zdravo življenje.

Še bolj očiten problem B12, ki se nahaja v živilih živalskega izvora, je povezava takšnega načina prehrane s številnimi degenerativnimi in kroničnimi boleznimi. Prehranjevanje s polnovredno hrano rastlinskega izvora ima po drugi strani številne zdravstvene prednosti. Glede na dostopnost nadomestkov in enostavnost njihovega uživanja, vitamin B12 resnično in in ne bi smel biti razlog za neuspešnost tovrstnega načina prehranjevanja.

Viri:

  1. Adams JF, Mervyn L, Boddy K. Absorption of Cyanocobalamin, Coenzyme B12, Methylcobalamin, and Hydroxocobalamin at Different Dose Levels. Scand J Gastroentero 1971; 6(3): 249-52.
  2. Hathcock JN, Troendle GJ. Oral cobalamin for treatment of pernicious anemia?. JAMA 1991 ; 265(1): 96-7.
  3. Norris J. B12 in Vegan Foods. http://www.veganhealth.org/b12/ vegansources#fn5 (accessed 21 January 2014).
  4. Sharabi A, Cohen E, Sulkes J, Garty M. Replacement therapy for vitamin B12 deficiency: comparison between the sublingual and oral route. Br J Clin Pharmacol 2003 ; 6(56): 635–638
  5. Delpre G, Stark P, Niv Y.. Sublingual therapy for cobalamin deficiency as an alternative to oral and parenteral cobalamin supplementation. Lancet 1999; 354(9180): 740-1.
  6. Bor MV, von Castel-Roberts KM, Kauwell GP, et al . . Daily intake of 4 to 7 μg dietary vitamin B-12 is associated with steady concentrations of vitamin B-12–related biomarkers in a healthy young population. Am J Clin Nutr 2010; (91): 571–7.
  7. Darby WJ, Bridgforth EB, le Brocquy J, et al. . Vitamin B12 requirement of adult man. Am J Med 1958; (25): 726-32.
  8. FAO/WHO. Human Vitamin and Mineral Requirements. : ; 2001.
  9. Higdon J. Vitamin B12. http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminB12/ (accessed 21 January 2014).

Author: admin

Share This Post On