Vpliv količine maščobe v hrani na tvorbo hormonov

Hormoni opravljajo pomembne funkcije v našem telesu. Obstajajo miti, da premalo vnesenih maščob s hrano negativno vpliva na tvorbo hormonov v telesu, vendar pa ob dovolj velikem kaloričnem vnosu do motenj tvorbe hormonov ne prihaja. Prav nasprotno – v razvitem svetu težave povzročajo previsoki nivoji hormonov kot posledica prehrane z visoko vsebnostjo maščob, ki povečajo proizvodnjo hormonov. Te težave vključujejo višjo pojavnost določenih tipov raka, bolečo menstruacijo, prezgodnjo menstruacijo, predmenstrualni sindrom, akne, povečanje prostate pri moških in mnoge druge.

Nivoji hormonov v krvi, ki vplivajo na ženska reproduktivna tkiva (prsa, jajčniki in maternica), vključujoč hormone progesteron, prolaktin in estrogene, so odvisni od naše prehrane. Visoko maščobna prehrana bo zvišala nivo teh hormonov v ženskem telesu preko različnih mehanizmov. Določene vrste bakterij, ki normalno živijo v debelem črevesu ljudi in se prehranjujejo z mastno hrano, so sposobne pretvoriti žolčne kisline v druge snovi, ki vplivajo na hormonsko aktivnost.

Še en pomembni mehanizem je recirkulacija hormonov. Jajčniki in adrenalinske žleze proizvajajo estrogenske hormone, ki se izločajo v krvni obtok, nato pa se skozi jetra izločijo v črevo. Ti estrogeni se v jetrih vežejo s komponentami, ki preprečujejo, da bi se v črevesju ponovno absorbirali v krvni obtok. Prehrana z veliko maščobami spodbuja rast črevesnih bakterij, ki proizvajajo encime, ki tako spremenjene estrogene ponovno razcepijo. V črevesju se nato ti “prosti” estrogeni absorbirajo nazaj v krvni obtok, kar poveča nivo estrogenov v ženskem telesu. Maščobe, še posebej tiste iz mesa, spodbujajo rast takih vrst črevesnih bakterij, ki so sposobne razcepiti vezane estrogene. Ker pa postanejo estrogeni spet prosti za ponovno absorpcijo v krvni obtok, je očitno, da to prispeva k stanju, ki pospešuje razvoj raka prsi.

Obraten – pozitiven učinek pa imajo vlaknine iz rastlin, ki preprečujejo ponovno absorpcijo “prostih” estrogenov v črevesju.

Ženske, ki so vegetarijanke, izločajo 2- do 3-krat več estrogena v blato. Posledično so nivoji nekaterih močnih estrogenov v njihovi krvi za 50 % nižji kot pri tistih ženskah, ki jedo meso.

Tudi debelost vpliva na povečano proizvodnjo estrogenov. Moški hormoni, imenovani androgeni, ki so v majhnih količinah naravno prisotni tudi v ženskih telesih, se s telesno maščobo pretvorijo v estrogene. Večja kot je teža ženske, več estrogenov se tvori in posledično je nivo estrogenov višji tudi iz tega razloga. Do enakega procesa pride tudi pri prekomerno težkih moških, kar je razlog, da tako pogosto prevzamejo nekatere karakteristike žensk. Poznanih je več biokemičnih mehanizmov, po katerih nekatere komponente bogate zahodne prehrane zvišajo raven hormonov tako pri moških kot tudi pri ženskah, kar je škodljivo za njihovo zdravje.

Hormoni in rak

Države, kjer je prehrana bogata z maščobami, še posebno z živalskimi maščobami, imajo večjo pojavnost raka prsi. Uživanje hrane bogate z maščobami, kot je meso, mleko in mlečni izdelki, pa tudi rastlinska olja, povzroči večjo proizvodnjo estrogenov v ženskem telesu, kar posledično spodbuja rast rakavih celic v prsih in ostalih organih, ki so občutljivi na ženske spolne hormone. To nakazuje, da z izločitvijo visoko maščobne hrane upade tveganje za pojav rakov, ki so povezani s previsokimi nivoji hormonov. Raziskava opravljena leta 2003, objavljena v reviji Nacionalnega instituta za rak (Journal of the National Cancer Institute), je ugotovila, da ko so deklice med osmim in desetim letom zmanjšale količino maščob v svoji prehrani – tudi zelo majhno zmanjšanje je bilo koristno – so bili njihovi nivoji estrogenov naslednjih nekaj let nižji. S povečanjem vnosa zelenjave, sadja, žit in stročnic ter zmanjšanjem vnosa hrane živalskega izvora je nivo estradiola (estrogeni hormon) v njihovi krvi padel za 30 % v primerjavi s skupino deklic, ki niso spremenile svoje prehrane.

Hormoni in akne

Nekatere raziskave kažejo, da so akne bolj pogost pojav v državah, kjer ljudje jedo standardno zahodno prehrano. Kljub temu pa vloga prehrane ostaja neznana. Kljub temu dermatologi že leta svetujejo ljudem, naj se izogibajo čokoladi ter mastni in ocvrti hrani. Pojavnost aken naj ne bi bila večja pri posameznikih, ki imajo večji vnos namiznega sladkorja in čokolade.

Novejše raziskave pa kažejo, da prehrana dejansko vpliva na hormonsko pogojene akne. V epidemioloških študijah so bili ugotovljeni naslednji dejavniki povezani s pojavnostjo aken:

Zahodna prehrana

Avtohtona prebivalstva, pri katerih temelj njihove prehrane predstavljajo rastline, večinoma neprocesiranega in minimalno procesiranega izvora (okoli 70 %), z visokim deležem ogljikovih hidratov in vode ter s poudarkom na nenasičenih in nenenasičenih maščobah (gomolji, sadje, zelenjava, koruza in riž), so po večini brez aken. V nasprotju s tem ima velika večina najstnikov in 40–54 % odraslega prebivalstva v zahodnih državah do neke mere akne na obrazu. Dokazi prav tako kažejo, da ko se priseljenci pričnejo prehranjevati s tipično zahodno prehrano, se njihova prejšnja nizka pojavnost aken zviša do ravni, ki je značilna v zahodnih družbah. Prehranski vidiki, ki vplivajo na to, so naslednji:

Prehranska maščoba prispeva k razvoju aken, prekomeren vnos maščobe, prav tako pa ogljikovih hidratov pa prispeva k prekomernemu izločanju maščobe iz kože. V nasprotju s tem lahko omejitev kalorij zmanjša razvoj aken tudi za 40 %. Polnovredna nepredelana rastlinska prehrana je odličen naravni mehanizem, ki omejuje prekomeren vnos kalorij.

Prehrana z visoko vsebnostjo nasičenih maščob, mesa in mleka, povečuje koncentracije inzulinu podobnega rastnega faktorja (IGF-1), kar posledično stimulira proizvodnjo spolnih hormonov, ki povečujejo razvoj aken. Prehrana, ki temelji na rastlinah, nizkomaščobna prehrana, prehrana z visokim deležem vlaknin in veganska prehrana zmanjšujejo vrednosti IGF-1.

Tudi mlečni proizvodi lahko imajo vlogo pri razvoju aken. V raziskavi “Nurses Health Study II” je več kot 47.000 žensk izpolnilo vprašalnike o njihovi prehrani med visoko šolo, na podlagi njihovih odgovorov pa so ocenili povezave med različnimi skupinami živil. Ženske, ki so poročale, da so uživale več kot dva kozarca posnetega mleka dnevno med svojimi najstniškimi leti (13–18 let), so imele 40 % višjo pojavnost najstniških aken, v primerjavi s tistimi, ki so pile manj kot en kozarec posnetega mleka na teden.

Hormoni in boleča menstruacija

Raven estrogenov v krvi ob koncu menstrualnega cikla in v začetku novega cikla kaže, da nivo postopoma narašča. Dva tedna narašča, potem doseže vrh in potem pade zelo hitro okoli časa ovulacije. Spet se dvigne v drugi polovici meseca in potem pade tik pred naslednjim ciklom. Maternica izloča sluznico, kar spremljajo boleči krči. Zmanjšanje količine maščob v prehrani zniža proizvodnjo estrogenskih hormonov, nižji nivo hormonov pa bo imel manjši vpliv na maternične celice. Dodatno pa je nizkomaščobna prehrana koristna, ker rastline polne vlaknin pomagajo telesu pri izločanju hormonov.

Hormoni in povečanje prostate

Pri večini moških se v začetku pete dekade življenja prostata postopoma začenja povečevati. Ko začne ta rast pritiskati na sečevod, se začnejo problemi z uriniranjem. Dolgotrajna prekomerna stimulacija prostate z moškimi hormoni, kot je testosteron, je domnevno vzrok benignega povečanja prostate. Visoke nivoje testosterona so odkrili pri moških, ki jedo prehrano, bogato z maščobami. Maligno povečanje, ki ga povzročajo rakave celice, je domnevno sproženo zaradi enakih razlogov.

Na splošno, dejavniki, ki povzročajo bolezen spodbujajo tudi napredovanje te bolezni. Zato bi moral moški z rakom prostate, pa tudi tisti, ki imajo samo preprosto povečano prostato spremeniti svojo prehrano na takšno, ki vsebuje zelo malo maščob, v upanju da bodo pridobili nekaj koristi zaradi znižanja ravni hormonov. Vsekakor pa od tega priporočila ne more biti nobene škode.

Viri:

  1. http://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/common-health-problems/hormone-dependent-diseases-male-female/
  2. http://www.tcolincampbell.org/courses-resources/article/cancer-facts-meat-consumption-and-cancer-risk/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=76&cHash=7901fc134f1de474e350ebc4c0f25033
  3. http://www.tcolincampbell.org/courses-resources/article/using-foods-against-menstrual-pain/
  4. http://www.tcolincampbell.org/courses-resources/article/acne-vulgaris-overview-and-risk-factors/?tx_ttnews

Author: admin

Share This Post On