Virusi lahko vplivajo na vse sisteme v našem telesu, vključno z dihali, črevesjem, kožo, jetri in možgani. [1] Najbolj prepoznavna sta virusa prehlada in gripe. V ZDA virus prehlada prizadene 62 mio. ljudi, gripa pa med 25 in 45 mio. letno. [2][3] Ampak vaše telo ima v boju proti virusom zelo močnega zaveznika. To je imunski sistem, ki se z virusi bori in kasneje tudi preprečuje okužbe.

Vaša prehrana igra veliko vlogo pri tem, kako močno se bo lahko imunski sistem boril proti virusom, ki vas napadajo. V nadaljevanju si lahko preberete, kako ohraniti vaš imunski sistem v najboljši formi.

Kako deluje vaš imunski sistem

Odziv imunskega sistema je odvisen od večih sistemov in tipov celic v vašem telesu. Ti morajo delovati usklajeno, da lahko prepoznajo in odstranijo viruse ter ostale patogene iz telesa.

Kaj je virus?

Virusi so deli DNK ali RNK, ki potrebuje gostiteljeve celice, da se množi. Ko virus vstopi v vaše telo, vstavi svoj genski material v vaše celice. Okužene celice nato proizvajajo nov genetski material. Okužene celice nato rastejo na površinah ostalih celic, ali pa znotraj njih, dokler se te ne razpočijo. [4] Ko izpustijo nov material z njim spet okužijo zdrave celice.

Naravni in pridobljeni imunski sistem

Vdor virusov v vaše telo takoj aktivira naravni imunski sistem. Ta splošen odziv pomaga telesu ukrotiti okužbo, a naravni imunski sistem ni sposoben napasti točno določenih patogenov. Tukaj nastopi pridobljeni imunski sistem.

Pridobljeni imunski sistem nato aktivira celice T in B. [5] T-celice prihajajo iz kostnega mozga, nato pa rastejo v priželjcu, celice B pa izhajajo in zorijo v kostnem mozgu. Razlika med njimi je, da T-celice po telesu iščejo vsiljivce, B-celice pa ustvarjajo protitelesa proti vsem znanim patogenom. To vašemu telesu omogoča, da se lažje bori proti virusom, s katerimi se je v preteklosti že spopadlo. Različne podskupine T-celic nato s pomočjo limfnih foliklov v steni prebavne cevi omogočijo pravočasno obrambo, da je vaše telo spet zdravo.

Kako naravno izboljšati vaš imunski sistem

Vaš imunski sistem je najboljše pripravljen na boj z virusi, če mu omogočite reden pritok nujnih hranil. Rastlinske diete naj bi stimulirale naravno delovanje celic ubijalk. Celice ubijalke so del naravnega imunskega sistema, ki se nemudoma odzove na patogene, vključno z virusi, ki so odgovorni za okužbe dihal. [6]

Hrana, ki blagodejno vpliva na vaš imunski sistem

Nekatera hrana na rastlinski osnovi ima lastnosti, ki vam lahko pomagajo okrepiti imunski sistem. To je:

  • Gobe, še posebej medicinske gobe, kot chaga (čaga). Te vsebujejo antioksidante in polisaharide, ki bodo vplivali na odpornost ter omilili vnetje.
  • Sadje in zelenjava. Bolj živih barv kot je, boljše je! Barvitost kaže na prisotnost antioksidantov in fitokemikalij kot so karoteni, polifenoli, flavonoidi ter antocianidini.
  • Grenko zelenje kot sta regrat in rukola lahko pripomoreta k boljšemu zdravju jeter, kar okrepi tudi celice ubijalke ter zagotavlja boljše funkcioniranje T-celic. [7][8]
  • Polnozrnati izdelki ter stročnice zagotavljajo vlaknine za zdravo prebavo. Glede na to, da je črevesje center za imunsko aktivnost je še posebej pomembno, da ostane v ravnovesju. Ta hrana vsebuje tudi B vitamine in cink, ki so dobra za odpornost.
  • Lanena semena so dober vir protivnetnih omega 3 maščobnih kislin. Poleg tega zdrave maščobe v prehrani pripomorejo tudi boljšo absorpcijo vitaminov A, D in E, ki so ključni za zdrav imunski sistem. [9]

Druga ključna hranila za močan imunski sistem so tudi vitamin C, magnezij in selen. Pomembno je, da pridobimo čimveč hranilnih snovi, da telesu zagotovimo kar najboljšo možnost v boju proti virusom in drugim patogenom.

Hrana, ki slabo vpliva na naš imunski sistem

Nekatera hrana zavira delovanje imunskega sistema, kar vas lahko naredi bolj dovzetne za virusno okužbo. To je:

  • Ocvrta hrana pospešuje vnetje, to pa ovira odziv imunskega sistema.
  • Zelo procesirana hrana, kar vključuje predelane žitarice in sladkorje. Iz telesa izčrpavajo hranila in s tem ovirajo imunski sistem.
  • Meso je lahko vir patogenov, ki jih vnesemo s hrano. Z mesom lahko v telo vnesemo tudi strupene kemikalije, ki slabo vplivajo na naš imunski sistem. Veliko izdelkov živalskega izvora tudi pospešuje vnetje. [10][11]

Vsa zgoraj našteta hrana ima negativen vpliv tudi na zdravje našega črevesja, kar lahko pusti resne posledice na vseh sistemih v našem telesu. Kombinacija spojin, ki pospešujejo vnetje in prenizek vnos vlaknin je lahko kriva za neravnovesje med črevesnimi bakterijami, to pa lahko vodi k šibkejši črevesni steni, nato pa še h kroničnemu vnetju črevesa. Hrana rastlinskega izvora v črevo prinaša dobre bakterije in v večini deluje protivnetno.

Če se boste izogibali procesirani hrani ter hrani živalskega izvora, boste naredili velik korak k izjemno močnemu imunskemu sistemu ter dali telesu vse kar potrebuje, da se bori z virusi. Imunski sistem bo poleg prehrane krepil tudi dober in reden spanec, redno gibanje, izogibanje stresu in seveda dobra higiena. Bolj kot se trudite za zdravo življenje, močnejši bo vaš imunski sistem.

Reference:

  1. Seladi-Schulman, Jill. “Viral Diseases: List of Types & Contagiousness, Treatment, Preven.” March 29, 2019. https://www.healthline.com/health/viral-diseases.
  2. “Rhinovirus and the Common Cold Fact Sheet.” Morgridge Institute for Research. https://morgridge.org/outreach/teaching-resources/virology-immunology/rhinovirus-and-the-common-cold-fact-sheet
  3. “Disease Burden of Influenza.” Centers for Disease Control and Prevention. January 10, 2020. https://www.cdc.gov/flu/about/burde
  4. “Viral Infection Types, Treatment, and Prevention.” July 01, 2016. https://www.onhealth.com/content/1/viral_infections.
  5. “The Immune System.” Johns Hopkins Medicine. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/the-immune-system.
  6. Kerley, Conor. “Can Nutrition Help Prevent Common Cold & Flu Viruses?” Center for Nutrition Studies. March 18, 2020. https://nutritionstudies.org/can-nutrition-help-prevent-common-cold-flu-viruses.
  7. Mikulak, Joanna, Elena Bruni, Ferdinando Oriolo, Clara Di Vito, and Domenico Mavilio. “Hepatic Natural Killer Cells: Organ-Specific Sentinels of Liver Immune Homeostasis and Physiopathology.” Frontiers in Immunology 10 (2019). doi:10.3389/fimmu.2019.00946.
  8. 4 Ways to Show Your Liver Some Love (Your Immune System Will Thank You!) – VitaVibes Blog.”com. December 04, 2016. https://www.vitacost.com/blog/vitamins-supplements/herbs/4-ways-to-show-your-liver-some-love-your-immune-system-will-thank-you.html.
  9. Henson, Heidi. “Breathe Easy: Tips to Support Respiratory Health.” Center for Nutrition Studies. March 12, 2020. https://nutritionstudies.org/breathe-easy/.
  10. Markantonis, Nikolas, Petra Vasickova, Monika Kubankova, Pavel Mikel, and George Botsaris. “Detection of Foodborne Viruses in Ready-to-eat Meat Products and Meat Processing Plants.” Journal of Food Safety 38, no. 2 (2018). doi:10.1111/jfs.12436.
  11. Greger, Michael. “Poultry Exposure Tied to Liver & Pancreatic Cancer.”org. September 13, 2013. https://nutritionfacts.org/video/poultry-exposure-tied-to-liver-and-pancreatic-cancer/.

Prevedeno z dovoljenjem T. Colin Campbell Center for Nutritional Studies (nutritionalstudies.org)

Vir: https://nutritionstudies.org/how-does-nutrition-affect-the-immune-system/