V današnjem času skoraj vsak dan slišimo novice o prehrani in zdravju. Zdi se, da je tudi v svetu polnovredne rastlinske prehrane vedno več obsedenosti z zadnjo super hrano, super hranili in super dietami.
Tukaj so trije ključi, ki vam bodo prikazali vso to prehransko zmedo v realni luči in vam pomagali pri izbiri prave poti do zdravja.

1. Hrana pred hranili

Pogosto preberemo o določenem hranilu, kot je na primer vitamin C, kako je pomemben in koristen za nas. To je seveda res, a je veliko bolj pomemben celoten paket, v katerem to hranilo dobimo in najboljši paket je polnovredna prehrana. Hranila se medsebojno dopolnjujejo. Z izbiro hrane, ki je bogata s hranili, dobimo več kot le izolirano hranilo ali dva. Dobimo cel paket koristnih hranil.

Nedavna raziskava je primerjala vitamin C iz jabolčnega ekstrakta (ekvivalentno manjšemu jabolku in vsebuje manj kot 10 mg vitamina C) ter vitamin C v obliki prehranskega dopolnila (1500 mg). Aktivnost antioksidantov v jabolčnem ekstraktu je bila veliko višja kot v dopolnilu in se je še nekoliko povečala, ko je bil dodan jabolčni olupek.

2. Pestrost v okviru prehranske skupine

Jabolka so boljši vir vitamina C kot dopolnila, a je vključevanje različnih vrst jabolk in nasplošno različnega sadja, dolgoročno še boljša izbira. Razlog za takšno trditev leži v dejstvu, da imajo različna jabolka različno količino številnih hranil (celo če so jabolka pobrana hkrati in z istega drevesa). Enako velja za tudi za drugo sadje. Torej je najboljši način, da poskrbimo za vnos hranil v zadostnih količinah in v pravilnih razmerjih, če jemo raznoliko hrano znotraj posameznih prehranskih skupin.

3. Prehranski vzorci

Razen uživanja raznolike hrane znotraj posameznih prehranskih skupin, je pomemben naš celovit prehranski vzorec. Če pogledamo dolgožive, zdrave populacije, čeprav so med njimi razlike, vidimo konsistenten vzorec, katerega sem opisal kot “pet temeljev zdrave prehrane”. In tukaj so:

  • Rastlino-centrično – Osrednja hrana naj bodo minimalno predelana rastlinska živila (sadje, zelenjava, škrobna zelenjava, korenine oz. gomolji, neprocesirane žitarice in stročnice (fižol, grah in leča).
  • Minimalno predelano – Naj bo hrana čim bližje stanju “kot raste v naravi”, z minimalno obdelavo, ki ne vpliva na hranilno vrednost in/ali brez dodajanja škodljivih sestavin.
  • Kalorično razredčeno – Upoštevajte načela gostote kalorij – izbirajte živila, ki so kalorično zadostna, hranilno zadostna in nasitna.
  • Nizek SOS – Izogibajte se oz. zmanjšanje uporabo dodane soli/natrija, olja/maščobe in sladkorja/sladil.
  • Raznoliko – jejte raznoliko hrano iz vsake od priporočenih skupin živil

Ko boste naslednjič slišali novice o super hranilih, super hrani ali super dieti, se spomnite treh ključev do zdrave prehrane:

  1. Hrana pred hranili
  2. Pestrost v okviru prehranske skupine
  3. Prehranski vzorci

Najlažje se boste izognili zmedi, če boste uživali pestro, minimalno predelano, s hranili bogato hrano znotraj polnovrednih prehranskih vzorcev, kar vam bo pomagalo ohraniti fokus na vašem zdravju.

Prevedeno z dovoljenjem Dr. McDougall’s Health and Medical Center (www.drmcdougall.com)

Vir: https://www.drmcdougall.com/2020/05/05/three-essential-keys-to-a-healthy-diet/